Voor een positieve groepsdynamiek
Rots en watertraining voor de hele klas
Een veilige, positieve sfeer in de klas
Rots en watertraining om de groepsdynamiek te verbeteren
Soms loopt het niet lekker in de klas. De sfeer is niet goed, kinderen vormen groepjes, en er is weinig onderling vertrouwen. Er kan zelfs sprake zijn van pesten of groepsdruk. Voor leerkrachten betekent dit dat er veel tijd gaat naar orde houden en conflicten oplossen in plaats van lesgeven. Dat zorgt voor extra stress en minder ruimte voor de lesplanning.
Hoe fijn zou het zijn als er een veilige sfeer in de klas was waarin alle kinderen tot leren komen? Een sfeer waarin kinderen de tools hebben om rustig voor zichzelf op te komen, samen te werken en samen te spelen? Met de rots en watertraining help je om de groepsdynamiek in de klas te verbeteren.
Wat wil je graag bereiken
De groepsdynamiek verbeteren met rots en watertraining
Voor goed leren en een fijne schooltijd is een veilige sfeer essentieel. De rots en watertraining biedt een bewezen methode om de groepsdynamiek op school te verbeteren. Kinderen leren elkaar niet alleen op een nieuwe manier kennen en waarderen, maar ontwikkelen ook zelfvertrouwen en handige handvatten voor lastige situaties.
Waarom kiezen voor rots en water?
Hoe verbetert rots en water de groepsdynamiek in de klas?
- meer zelfvertrouwen, zelfreflectie en zelfbeheersing
- beter eigen keuzes kunnen maken
- betere communicatieve en sociale vaardigheden
- handigere reacties bij (het voorkomen van) conflicten
- fijnere, gelijkwaardige vriendschappen
- positieve sfeer en meer vertrouwen in de klas
- meer tijd voor de leerkracht om te focussen op lesgeven en leren
Onze werkwijze
Rots en watertraining voor een hele klas om de groepsdynamiek te verbeteren
We stellen het programma samen op basis van de specifieke doelen voor de groep. Omdat de training psychofysiek is, vindt deze plaats in de gymzaal of speelzaal, en we vragen de leerkracht actief mee te doen voor een soepele vertaalslag naar situaties in de klas.
In het kort:
- het programma wordt afgestemd op de leerdoelen van de groep
- mogelijkheid om afwisselend te werken met gesplitste groepen en werken met de hele groep
- de leerkracht is zoveel mogelijk bij de training betrokken
- halverwege en aan het einde zijn er evaluatiemomenten
- een informatiemoment voor ouders en/of een ouder-kindles is optioneel
- de training vindt plaats in de speelzaal of gymzaal bij jullie op school
- 2 trainers: Liane Crouwel en Mariette Paquay
We bieden de rots en watertraining ook op open inschrijving. Dit doen we in Houten en in Vleuten. Meer informatie daarover vind je hier.
Veel minder gedoe in de klas
Minder onrust, meer tijd om te leren
De rots en watertraining brengt balans in de groep en zorgt ervoor dat er minder gedoe en meer tijd voor leren is. De training zorgt ervoor dat kinderen elkaar leren helpen, maar ook voor zichzelf opkomen wanneer dat nodig is. Zo versterken we de groepsdynamiek op school en krijgt de leerkracht meer tijd en rust voor het lesgeven.
Doordat we zoveel oefeningen en spellen met elkaar doen in de training leren de kinderen elkaar op een andere manier kennen en waarderen. Na afloop van de training kunnen de leerlingen op een rustige manier voor zichzelf opkomen. Hierdoor krijgen de kinderen meer zelfvertrouwen, waardoor ze gemakkelijker zichzelf kunnen zijn in de klas. Ze hoeven de ander niet meer te overschreeuwen en ze laten zich minder ondersneeuwen.
Omdat er minder gedoe is, is niet alleen de sfeer veel prettiger, maar kan de leerkracht veel meer tijd besteden aan lesgeven.